fredag 4 mars 2011

Sätt inte västsvenska paketet på spel!

En del tror att regionvalet den 15 maj kommer att handla om trängselskatter i Göteborg. Det är ganska troligt. Men i såfal måste vi vara ganska tydliga med att frågan egentligen redan är helt avgjord och skulle vi vilja byta fot så kan vi glömma allt prat om bättre vägar, mer kollektivtrafik och trevligare boendemiljö i och runt Göteborg de kommande åren.

Regeringen med Åsa Torstensson i spetsen gjorde upp med Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och Region Halland om att skrapa fram 20 miljarder kronor för tidernas största satsning på järnväg, vägar och utbyggd kollektivtrafik i Göteborg.
Uppgörelsen förutsatte emellertid att resenärerna bidrager med 14 miljarder i trängselskatter. Om resenärerna nu protesterar och tackar nej till trängselskater så ska vi vara medvetna om att det var sista gången som Västsverige får gehör för krav om bättre infrastruktur hos regeringen.

I åratal har vi som lever och verkar runt Göteborg gnällt över långa bilköer och uppmanat alla med inflytande i Sockholm att göra en insats för projekt som Västlänken, Marieholmstunneln och en ny Göta älvförbindelse. Så kommer beskeden från Stockholm att projekten är fixade. Men då börjar några högljudda människor på Hisingen att hojta om hur förfärligt det är med trängelskatt. Hela dealen står på spel.

Västsvenska Handelskammaren brukar då och då producera rapporter om hur hemskt det är att Västsverige inte har tillräckligt med inflytande i Stockholm och Göran Johansson har ofta tagit tåget tillbaka till Göteborg- full av ilska för att han inte fått politikerna i Stocholm att lyssna på honom. När Åsa Torstensson var infrastrukturminister så fick hon Stockholm att lyssna och det kom beslut i viktiga infrastrukturbeslut som andra bara snackat om. Kent Johansson som var regionråd såg till att länets 49 kommuner kunde enas om vad som var bäst för Västsverige. Slarva nu inte bort den uppgörelsen genom att gny över några stackars stationer för trängselavgifter. För då lär Handelskammaren få fortsätta skriva rapporter om hur dåligt inflytade vi har i Stockholm.

28 kommentarer:

  1. "Om resenärerna nu protesterar och tackar nej till trängselskater så ska vi vara medvetna om att det var sista gången som Västsverige får gehör för krav om bättre infrastruktur hos regeringen."

    Hur menar du nu? Måste man ha trängselskatter för att regeringen ska satsa på infrastruktur i en region? Det innebär ju i så fall att det bara är Stockholm som kan få hjälp av regeringen om Göteborg säger nej. Ingen annan del av Sverige har trängselskatt. Om Göteborg säger ja så kommer alla pengar att gå till Stockhplm och Göteborg och ingen annan stans i Sverige. Tror du verkligen på det själv?

    SvaraRadera
  2. Hej! I framtiden kommer de flesta stora järnvägs- och vägbyggen att vara villkorade med någon slags alternativ finansiering, t ex trängselskatter, att en kommun går in med pengar eller att näringslivet gör det. Så om Göteborg säger nej till trängselskatter skickar vi signaler till riksdag och regering och till övriga delar av landet som väntar på pengar till vägar och järnvägar- att vi inte är så intresserade av vare sig Marieholmstunnel, Göta älvförbindelse eller Västlänken. Om vi inte vill lägga pengar själva så visar vi att intresset för satsningarna inte är så starkt heller.

    SvaraRadera
  3. Så du menar att trängselskatt bara är ett exempel på hur en region kan vara med och finansiera? Vilka är alternativen? Varför diskuteras inte andra sätt att medfinansiera? Varför har regionpolitikerna och Göteborgspolitikerna spårat in på att trängselskatt är det ENDA sättet att finansiera?

    Motståndet mot trängselskatt är kompakt i Stor-Göteborg (inte bara "några högljudda människor på Hisingen", som du tycks tro). Motståndet i Sjuhärad är större än i Göteborg! Många pendlare kommer att drabbas. Det vore schysst mot väljarna att presentera alternativ.

    Du skriver att du är emot en skattehöjning i regionen för att det är orättvist mot dom som bor längst bort från Göteborg i regionens periferi. Förklara hur det kan vara rättvist att vissa på Hisingen måste betala skatt för att skjutsa sina barn till dagis och skola när andra slipper betala. Förklara hur det kan vara rättvist att bilisterna (inte resenärerna, som du skriver) ska betala en järnvägstunnel som Kungsbacka-borna ska åka i.

    SvaraRadera
  4. "Men då börjar några högljudda människor på Hisingen att hojta om hur förfärligt det är med trängelskatt."

    Förmodar att du syftar på oss. Hur fungerar demokrati i din värld? Jag ser att du varit politiskt aktiv sedan du var 15 år. Demokrati i min värld utgår FRÅN folket och när ett beslut som trängselskatten tas över huvudet på folk så är reaktionen inte förvånande. Ni hade nog inte bara räknat med den. Centern kom inte in i Göteborg så på något sätt lyckades ni inte med i ert budskap till invånarna i Göteborg.

    Att skylla på väljarna är ganska magstarkt men du får gärna hålla den ställningen, för det vinner ni säkert valet med.

    Vi har gång på gång förklarat vår hållning i frågan och efterfrågar alternativ. Var är exemplet på höjd regionskatt innan du förkastar det? Varför ska vi bygga projekt som inte är samhällsekonomiskt lönsamma?

    Jag föreslår att du kommer och lyssnar på vårt seminarium där vi diskuterar Alternativ till Västlänken den 26 mars i Göteborg. Du hittar inbjudan på vår hemsida www.vagvaletgbg.se.

    Theo Papaioannou
    Partiledare, Vägvalet

    SvaraRadera
  5. Nej, trängselskatt är inte enda alternativet. Om du läser min kommentar ser du att jag även nämner möjligheten för en kommun att lägga pengar eller näringslivet. Min poäng är just att det finns flera olika möjligheter till finansiering. Och i västsvenska paketet är både staten, Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen, Region Halland och bilisterna med och betalar. Min huvudpoäng med inlägget är dock att man inte kan förhala satsningar på Göteborg i åratal ( då riktar jag mig mot politiker som struntat i Göteborg och gång på gång hävdat att det är samhällsekonomiskt olönsamt med väga och järnvägar där ) och sedan när staten och politikerna äntligen enas om satsningar i Göteborg då börjar bilisterna att protestera. Jag tycker det är jättbra att altetnativ till Väslänken diskuteras. Men om vi i Västsverige gång på gång uttalar oss att vi inte vill h Västlänken eller inte gillar sättet att finansiera Västlänken- då går satsningarna till någon annan del av Sverige där bilister m fl visar en tydlig vilja att få satsningar.

    SvaraRadera
  6. Vilka är "vi i Västsverige" egentligen? Tydligen inte vi väljare då eftersom du avfärdar oss och våra åsikter som gnäll. En politiker som har den inställningen till väljarna har enligt min åsikt missuppfattat sitt uppdrag. En liten självransakan vore kanske på sin plats mitt i all självgodhet.

    Du säger att det finns flera olika finansieringsmöjligheter, men utesluter samtidigt helt att staten betalar? Varför? I vilken valrörelse menar du att den helomvända linjen förmedlades till väljarna? Är inte staten vi? Varför ska man betala vägskatt om man inte får något för det?


    Och kommentera gärna Anders påpekande ovan om hur orättvist trängselskatten slår. Hur kan du bara strunta i detta samtidigt som du inte själv vill betala ett enda öre mer i skatt?


    Säg till om du tycker jag gnäller, jag vill ju inte förstöra din helg.

    SvaraRadera
  7. Ett annat STORT problem i Göteborgsområdet var att politikerna tog beslutet över en helg och därefter vägrade att diskutera frågan!
    Ena veckan hette det att en folkomröstning skulle få säga sitt och andra veckan var det beslutat och klart. Fanns inget att diskutera längre i frågan... Därefter kom valet där bla Vägvalet står väljarnas sida och vill ha en offentlig debatt. Väljarna visade ganska klart med sina röstsedlar på Vägvalet (och SD) vad dom tycker om dom etablerade partiernas hantering av frågan

    Dan
    (bor på Hisingen)

    SvaraRadera
  8. Ingen vägrade diskutera satsningar på vägar och järnvägar i Göteborg. Det har pågått i minst tjugo år, men staten har inte velat leverera pengar. Nu kom det äntligen pengar och villkoret för att få ihop paketet var att staten, regionerna, kommunen och bilisterna var med och betalade. Jag tycker det är en bra deal och det känns skönt att besluten är fattade så att vi äntligen får en trafiksituation i Göteborg som är rimlig. Jag har respekt för att det finns de som vill ha ett annat sätt att finansiera västsvenska paketet. Men var har ni varit i de tjugo år när partierna har diskuterat trafiksituationen i Göteborg fram och tillbaka? Vem som helst får gå med i ett parti när som helst, men om man vill påverka en viss fråga är det lite sent att bilda ett parti när besluten redan är fattade. Visst, höjd skatt hade kanske varit en möjlighet, men om vi nu ska göra gigantiska satsningar på vägar och järnvägar i Göteborg- är det inte rimligt att vi som tar bilen betalar en del ur egen ficka? Det gör dom i Stockholm, i Oslo och i London och det ska dom börja göra i Malmö. Varför inte i Göteborg ?

    SvaraRadera
  9. "Men var har ni varit i de tjugo år när partierna har diskuterat trafiksituationen i Göteborg fram och tillbaka?"

    Du fortsätter skylla på väljarna. Vi väljer faktiskt politiker för att de ska ordna de saker du nu skyller antingen andra politiker eller väljarna för. Vad menar du att jag som vanlig medborgare skulle gjort för att få nya vägar byggda? Jag har betalat mina skatter och förväntar mig förstås att du och dina gelikar ska sköta dessa saker åt mig.

    Och du undviker att bemöta de orättvisor som trängselskatten medför. Du menar att bilisterna ska betala "ur egen ficka", men herregud, det är ju det vi redan gör, varje år. Vi betalar in 70-80 miljarder i vägskatt och får bara 20 miljarder tillbaka. Men om nu bilisterna ska betala ännu en gång för att få sina vägar, varför i hela fridens namn ska vi då dessutom betala en tågtunnel??? Om du är konsekvent borde du anse att tgresenärerna ska betala den!

    Var vänlig svara på de frågor om ställs här istället för att undvika dom. Att du har en helt annan bild av hur besluten i de här frågorna togs än vi medborgare ser på saker borde faktiskt få dig till en tankeställare.

    SvaraRadera
  10. "Ingen vägrade diskutera satsningar på vägar och järnvägar i Göteborg"

    Menar du allvar när du säger detta. INGEN har diskuterat satsningarna med medborgarna och gör det fortfarande inte. Det är ingen som ens försöker påvisa att Västlänken är värd att satsas på. Var har du själv varit i denna diskussion?

    "Nu kom det äntligen pengar och villkoret för att få ihop paketet var att staten, regionerna, kommunen och bilisterna var med och betalade."

    Vilka pengar? Har du sett några pengar. Jag kan också stå och dela ut luftpengar och säga att dom kommer. Och varför ska regionen och kommunen vara med och investera. Har detta diskuterats över huvudtaget? Om Göteborg är en del av Sverige och viktig för Sverige så borde väl staten finansiera. Var är den diskussionen?

    "Men var har ni varit i de tjugo år när partierna har diskuterat trafiksituationen i Göteborg fram och tillbaka?"

    Så bara för att du har varit med i 20 år så får vi inte yttra oss. Har du monopol på yttrandefriheten? Nu ska vi slösa 34 miljarder på göteborgarnas och kranskommunernas bekostnad utan att ha tittat på alternativ. Inse att det som partierna valt att hoppa på inte accepteras av medborgarna. Därför uppstår ett parti som Vägvalet. Som man bäddar får man ligga.

    "Vem som helst får gå med i ett parti när som helst, men om man vill påverka en viss fråga är det lite sent att bilda ett parti när besluten redan är fattade."

    Lite sent verkar det ju inte vara när partiet fick 5,5%. Och i sanningens namn så bildades partiet ca en månad efter att det vansinniga beslutet togs. Igen, Centern misslyckades i Göteborg p.g.a. denna frågan.

    Tyvärr lämnar du många frågor obesvarade och svarar med argumentationer som inte håller. Bara för att andra städer har det behöver inte alltid betyda att vi ska ha det. Och bilisterna betalar redan idag en hel del via fordonsskatten. Vill man åstadkomma stora beteendeförändringar som denna så måste man också börja leverera hållbara alternativa.

    Du svarar inte om du kommer den 26 för att lyssna på alternativ till Västlänken. Om du på fullt allvar menar det du skriver att du inte vägrar diskutera alternativ så tycker jag att du ska komma och lyssna.

    Theo Papaioannou
    Partiledare, Vägvalet

    SvaraRadera
  11. Kristina skrev: "Min poäng är just att det finns flera olika möjligheter till finansiering."

    Vilka andra möjligheter till finansiering har undersökts? Vilka har presenterats för väljarna? Jag känner inte till någon.

    En fråga som du enkelt borde kunna svara på: Hur mycket måste regionskatten höjas för att dra in samma summa som trängselskatten? Tänk på att regionskatten är mycket effektivare. 35% av trängselskatten går upp i rök till ingen nytta.

    SvaraRadera
  12. Kristina skrev: "Vem som helst får gå med i ett parti när som helst, men om man vill påverka en viss fråga är det lite sent att bilda ett parti när besluten redan är fattade."

    Socialdemokraterna gick till val 2006 på löftet att en folkomröstning om trängselskatter skulle genomföras. Borgarna (inklusive Centern) var direkt negativa till trängselskatter. I början av 2009 tvärvände samtliga partier i frågan. Hur menar du att jag som vanlig medborgare skulle ha agerat. Skulle jag gått med i ett parti för att "bevaka" att dom inte bryter sina vallöften?

    SvaraRadera
  13. Hej igen! Intressant diskussion. Tja, vi skulle kanske ha höjt regionskatten. Säg att vi höjer med en krona- det ger ca en miljard kronor årligen. Men jag är inte helt säker på att väljarna i Västra Götaland skulle uppskatta att en massa nya skattemedel går till vägar och järnvägar istället för sjukvård. Som jag tidigare skrivit här kan man också diskutera varför medborgare i Gullspång och Mellerud ska vara med och betala via skatten, men inte invånarna i t ex Kungsbacka, som ju blir fallet om vi höjer regionskatten ?! Hur vi än vänder och vrider på diskussionen så känns det som att den fördelning av finansiering av Västlänken, Götaälvförbindelsen och Marieholmstunneln som nu blev fallet- dvs statliga pengar, kommunala och regionala pengar samt trängselavgifter är ganska väl avvägd. Men jag har respekt för att du/ni tycker annorlunda. Min avsikt är inte att undvika att svara på frågor, men jag försöker förklara utifrån hur jag tänker och vad som är viktigt i mitt politiska arbete. Det är klart att drömmen hade varit om staten sa att okej vi lägger upp alla de 34 miljarderna för att betala alla västsvenska satsningar de närmaste åren. Nu kom regeringen stället med ett erbjudande på 17 miljarder där Västra Götalandsregionen, Region Halland och Göteborgs stad skrapade fram 3 miljarder. Det förutsätter att bilisterna står för 14 miljarder kronor. Man kan älska eller hata det förslaget, men det var ett erbjudande. Anta eller förkasta! Om vi hade sagt nej från Västsverige (kommunpolitiker, regionpolitiker, riksdagsledamöter, fackförbund, branschorganisationer, företagarföreningar m fl m fl som ringer, skriver och uttalar sig varje vecka om behovet av vägar och järnvägar i Västsverige) så hade det inte blivit några satsningar. Västsvenska paketet, inklusive trängselskatter var en möjlighet. En del av mina drömmar om en bättre trafikmiljö i Göteborg förverkligas. Men det har tagit 25 år av min fritid i Centerpartiet i Kungälv, sedan flera års diskussioner i Bohuslandstinget, flera års diskussioner i Västra Götalandsregionens miljönämnd, en hel del överläggningar i regeringskansliet (Miljödepartementet), en hel del diskussioner de senaste månaderna med Er och andra debattörer och - inte minst- alla samtal med folk som är trötta på köerna, som vill ha fram mer kollektivtrafik, men som inser att det inte bir några satsningar om man inte skakar fram pengarna. Jag har kämpat för mina idéer och det kommer jag att fortsätta att göra. Det är klart att det finns företrädare i partierna som uttalat sig kritiskt till trängselskatter. Hade alla partier sagt ja och amen till tröngselskatter då hade kanske regeringen inte skakat fram så mycket "egna" pengar som det till slut blev. Men till slut måste partierna förhandla, med varandra och mellan olika nivåer. Så du har säkert mött massor med politiker som instinktivt varit emot trängselskatter, men som inte kan vara emot trängselskatter in i döden- när Stockholm säger ja, när Malmö säger ja, när London och Oslo har infört systemet. Till slut måste man bestämma sig för att komma överens- om någonting. Alternativet hade varit att fortsätta komma överens om ingenting.

    SvaraRadera
  14. Oslo har inte trängselskatt, dom har vägavgift. Det är stor skillnad. Det borde du veta som är insatt i ämnet. Jag har inget emot att införa vägavgifter i Sverige.

    Du skriver att Malmö har sagt ja till trängselskatt. Är det beslutat att införa trängselskatt i Malmö? Jag hittar ingen information om det när jag googlar. Jag hittar bara information att det finns vissa politiker som vill införa det där.

    SvaraRadera
  15. Hej! Först tycker jag att du ska be alla oss som är emot trängselskatt om ursäkt! Vi är inte några få personer som bor på Hissingen. Jag skrev på protestlistan om folkomröstning och det gjorde över tjugotusen till.
    Själv bor i Frölunda och kommer att tvingas betala nära tusen kronor i månaden. På mitt jobb vet jag ingen som är för detta. Du verkar va långt från verkligheten när du uttrycker dej så klumpigt och oseriöst. För mig är det solklart att du inte riktigt vet vad du pratar om.

    "Men jag är inte helt säker på att väljarna i Västra Götaland skulle uppskatta att en massa nya skattemedel går till vägar och järnvägar istället för sjukvård."
    Men när bilisterna klagar då säger du att det är gnäll och bryr dej inte om vad vi säger. Varför är det okey att köra över en grupp men inte än annan?

    "Som jag tidigare skrivit här kan man också diskutera varför medborgare i Gullspång och Mellerud ska vara med och betala via skatten, men inte invånarna i t ex Kungsbacka, som ju blir fallet om vi höjer regionskatten ?!"
    Jag förstår inte. Det är ju ni politiker som konstruerat trängselskatten, då är det väl upp till er att se till att blir så rättvis som möjligt? Har Halland tillfrågats? Sa de nej? I så fall va de ju klokare än resten av er.
    Jag kommer som sagt att få betala, medan andra på mitt arbete slipper betala ett ända öre. De bor nämligen på rätt sida om gränsen. Du påpekar hur orättvist det skulle va om Kungsbackaborna skulle slippa betala, men hur kan du då försvara att den drabbar så väldigt olika?

    "Min avsikt är inte att undvika att svara på frågor, men jag försöker förklara utifrån hur jag tänker och vad som är viktigt i mitt politiska arbete."
    Varför kan du inte förstå våran sida av saken? Är det inte viktigt i ditt politiska arbete att lyssna på folk? Varför skall vi rösta på dej när du inte förstår hur vi tänker?

    "Till slut måste man bestämma sig för att komma överens- om någonting. Alternativet hade varit att fortsätta komma överens om ingenting."
    Återigen en bild från dej som politiker. När kom du överrens om detta med väljarna? Jag fick aldrig rösta! Det du kallar att komma överrens kallar jag för att luras. Som någon annan skrev här ovan så var ditt parti emot trängselskatt i förra valrörelsen, sedan ändrade ni er hoppsan svejsan, ni grundlurade mej och alla väljare. Det kan du inte komma förbi. Men vi ska bara acceptera detta.
    Varför är det så svårt att förstå att man inte kan säga en sak och sedan göra nåt annat? Trovärdigheten för er politiker blir noll.

    Jag tycker Anders fråga ovan är väldigt bra: "I början av 2009 tvärvände samtliga partier i frågan. Hur menar du att jag som vanlig medborgare skulle ha agerat. Skulle jag gått med i ett parti för att "bevaka" att dom inte bryter sina vallöften?"
    Denna har du inte svarat på heller.

    SvaraRadera
  16. Jag vet att det finns företrädare som bytt åsikt om trängselskatt, kanske inte för att man har bytt åsikt principiellt, utan för att man var beredd att kompromissa för att få en så bra helhet som möjligt. Du får fråga dem som "tvärvände". Jag har inte haft någon annan åsikt. De flesta centerpartister har också tyckt hela tiden att trängselskatt är bra. Jag tror att tröngselskatt är bra. Men som du märker är jag beredd att lyssna på Er debattörer. Men jag tror inte att jag kommer att ändra mig. Om du/ni tycker att jag ska be om ursäkt kan jag väl göra det. Ni är förmodligen fler än jag först trodde. Men det finns människor som är för trängselskatt. Det är dem jag företräder.

    SvaraRadera
  17. De borgerliga partierna i Göteborg var bestämt emot trängselskatt i förra valrörelsen. Vad du personligen tyckte är väl inte så intressant, eller? Säger (C) att ni är emot trängselskatt och jag röstar på er och ni sedan byter åsikt så har ni ju lurat mej. Det kan du inte bortförklara som du gör. Jag tror det är sånt här beteende som skapar politikerförakt. Men du verkar inte förstå det tankesättet?

    Hur menar du att jag som vanlig medborgare skulle ha agerat. Skulle jag gått med i ett parti för att "bevaka" att dom inte bryter sina vallöften?

    Du svarar inte på mina frågor så då är det lite svårt att fortsätta diskussionen framåt utan att upprepa sig.

    SvaraRadera
  18. "Men jag är inte helt säker på att väljarna i Västra Götaland skulle uppskatta att en massa nya skattemedel går till vägar och järnvägar istället för sjukvård."

    Har du överhuvudtaget kollat detta? Hur kan du veta det om inget förslag läggs? Det är ju detta som är problemet. Du förutsätter att invånarna inte vill ha det på det sättet.

    "Som jag tidigare skrivit här kan man också diskutera varför medborgare i Gullspång och Mellerud ska vara med och betala via skatten, men inte invånarna i t ex Kungsbacka, som ju blir fallet om vi höjer regionskatten ?! "

    Men du glömmer att Göteborg med kranskommunerna är dom som drabbas värst. Om staten väljer att lägga ut det på regionen så blir det så här orättvis. Ska inte HELA regionen betala för infrastrukturen? Har inte Gullspång glädje av t.ex. Göteborgs hamn? Det är detta jag menar varför ifrågasätter du inte vad som håller på att ske. Staten flyttar investeringsansvaret från sig själva till regionerna och kommunerna.

    "Men jag har respekt för att du/ni tycker annorlunda. Min avsikt är inte att undvika att svara på frågor, men jag försöker förklara utifrån hur jag tänker och vad som är viktigt i mitt politiska arbete."

    Vi har nog olika definitioner på ordet respekt. Du skrev själv att några röster håller på att förstöra DIN politiska insats. Du sa att väljarna skulle sluta gnälla. Respekt??

    "Man kan älska eller hata det förslaget, men det var ett erbjudande. Anta eller förkasta!"

    Här en skillnad. Du ser det svart eller vitt. Anta eller förkasta? Jag ser det mer som att genom kommunikation och diskussion så kan vi komma fram till ett bättre förslag. Vi är inte emot HELA förslaget, något man försöker påstå genomgående.

    "Men det har tagit 25 år av min fritid i Centerpartiet i Kungälv, sedan flera års diskussioner i Bohuslandstinget, flera års diskussioner i Västra Götalandsregionens miljönämnd, en hel del överläggningar i regeringskansliet (Miljödepartementet), en hel del diskussioner de senaste månaderna med Er och andra debattörer och - inte minst- alla samtal med folk som är trötta på köerna, som vill ha fram mer kollektivtrafik, men som inser att det inte bir några satsningar om man inte skakar fram pengarna."

    Det är var nog världens längsta mening som lät väldigt frustrerad. Att ha hållit på i 25 år är inte en ursäkt att praktiskt taget ge upp och sälja ut alla medborgare till ett värdelöst förslag som ni föreslår. Du har fått lägga en hel del tid att diskutera med "oss" debattörer. Jag har aldrig sett dig i detta sammanhang förrän nu sedan vi började diskutera 28 januari 2010. Vem har du diskuterat med? Inte mig från Hisingen i alla fall.

    Theo Papaioannou
    Partiledare, Vägvalet

    SvaraRadera
  19. Vad vill du säga till dom som inte har råd att köra bil om det blir trängselskatt men behöver bilen och vad vill du säga till dom som har råd att köra bil om det blir trängselskatt (tröngselskatt)? Inser du att du bidrar till segregation? Du vill bygga murar kring olika områden beroende på inkomst. Mindre bemedlade områden: Tyvärr fick jag sälja bilen och mitt liv går inte ihop längre... Rikare områden: Äntligen slipper man trängseln (pöbeln får hålla till godo med allmäna komunikationer - tack Kristina för att vi slipper trängas med dom fattiga!)... Jag anser att Du bygger murar! Tränselskatt är i första hand ett sätt att finansiera något som staten inte har råd med, är västlänken verkligen bästa lösningen? Ringled Runt Göteborg? Bättre allmäna komunikationer? Stäng hela innerstan för biltrafik! - men gör det inte till en klassfråga / eller bygga murar... Tack för debatten (dom flesta politiker försöker tiga ihjäl dom som dom representerar) / Michael

    SvaraRadera
  20. Jag tror vi ska avsluta denna debatt nu. Man det är alltid intressant att diskutera. Jag vet inte om jag behöver berätta mer om ext vilka medborgare jag diskuterar mina åsikter med, men jag kan försäkra dig/Er att jag lagt mycket tid på att lyssna genom åren. Men till slut måste man bestämma sig. Antingen sitter vi kvar i våra bilköer och är emot alla förslag som finns för att få en bra trafikmiljö i Göteborg eller också går man samman och hittar en lösning som de flesta kan ställa upp på. Det senare var vad regeringen, regionerna och Göteborgs stad gjorde. Jag tycker att upgörelsen är bra och hoppas nu att den fullföljs.

    SvaraRadera
  21. Har du läst insändarsidan på GP idag? Fyra insändare med olika perspektiv på frågan som du borde ta till dej. Tyvärr verkar du inte klara av att göra det. Din uppmaning till folk att inte gnälla mer har fått motsatt effekt. För varje inlägg du skriver här blir tydligare för mej att du lever långt borta från verkligheten. Alltför långt borta. Du har varit politiker i hela ditt liv, då blir det nog så.

    Istället avslutar du diskutionen lika fort som du inledde den. Utan att besvara någon av frågorna som ställts.

    SvaraRadera
  22. Man blir ju mörkrädd när man läser dina inlägg där du förkastar Göteborgarnas åsikter om trängselskatt som gnäll. För mig som småbarnsförälder finns ingen annan möjlighet än bilen för att få ihop ekvationen lämna/hämta på dagis samt ta sig till jobb. Då jag råkar bo på fel ställe (Hisingen) kommer jag att tvingas betala trängselskatt varje dag trots att inga andra alternativ står till buds. Detta för att finansiera skrytprojekt som Västlänken vilket på inget sätt kommer att lösa min pendlingssituation. Trängselskatten som den är utformad idag slår hårt mot oss Hisingsbor där många redan idag har små ekonomiska marginaler. Så tänk efter innan du avfärdar detta som gnäll.

    SvaraRadera
  23. "Jag tror vi ska avsluta denna debatt nu."

    Varför ska vi det? Fegar du ur nu när du märker att det är mer än gnäll?

    "Jag vet inte om jag behöver berätta mer om ext vilka medborgare jag diskuterar mina åsikter med, men jag kan försäkra dig/Er att jag lagt mycket tid på att lyssna genom åren."

    Kan bara tolka det som att du INTE diskuterat detta med medborgarna överhuvudtaget. Att bara lyssna och köra över folk är inte demokrati i min värld.

    "Men till slut måste man bestämma sig. Antingen sitter vi kvar i våra bilköer och är emot alla förslag som finns för att få en bra trafikmiljö i Göteborg eller också går man samman och hittar en lösning som de flesta kan ställa upp på. Det senare var vad regeringen, regionerna och Göteborgs stad gjorde."

    Man behöver inte bestämma sig för dåliga beslut bara för att bestämma något. Vi är INTE emot alla förslag. Det är du och många andra som inte tar fram andra förslag. Kommer du den 26 mars och lyssnar? Du har fortfarande inte svarat.

    "Jag tycker att upgörelsen är bra och hoppas nu att den fullföljs."

    Uppgörelsen är orättvis och du missar det mest väsentliga med att Staten försöker lyfta över ansvaret på regionen och kommunen. Det är då du som politiker ska stå upp för folket och ifrågasätta, inte sälja ut dom.

    Sedan tycker jag att du ska läsa vilka reaktioner du skapat med att folk gnäller. Läs GP:s Fria Ord idag där medborgarna (som du påstått att du pratat med) förmedlar sin bild av trängselskatten. Allt annat än gnälligt.

    http://bit.ly/giMwiV

    Theo Papaioannou
    Vägvalet

    SvaraRadera
  24. Ja, det finns många kloka förslag. Men jag tycker att de förslagen och de beslut som nu finns är de bästa. Jag kanske ska komma på ditt möte på lördag så får du åka på det mötet som jag är inbokad på i Alingsås ?!

    "Det är du och många andra som inte tar fram andra förslag" skriver du. Ingen tog fram förslaget med stort F. Det västsvenska paketet är summan av alla de diskussioner som pågått i Västsverige de senaste 20 åren ( 30 åren påpekade någon på GP:s fria ord helt korrekt, för då började samtalen om en ny Jordfallsbro..) i kommunerna, i föreningarna, i företagen, i fackföreningar, i partierna osv. Jag är mycket medveten om att inte alla tycker som jag. Men jag företräder dem som tycker som mig. Tack för en givande diskussion.

    SvaraRadera
  25. Han från vägvalet bjuder vänligt in dej till att lyssna på alternativ till Västlänken och du väljer då att raljera med hur upptagen du minsann är och frågar om han kan gå på ditt möte istället! Varför inte bara tacka nej och hoppa över alla sura insinuationer?

    "Det västsvenska paketet är summan av alla de diskussioner som pågått i Västsverige de senaste 20 åren"

    Det är möjligt att du har rätt i detta, men trängselskatten bestämdes bara hoppsan svejsan och det är den folk är förbannade på. Det verkar inte som om du ens förstår den reaktionen? Folk ska inte ha någon rätt att protestera mot politiska beslut, speciellt inte om du varit med om att fatta dom.

    "Men jag företräder dem som tycker som mig."

    Och vi andra "gnäller", jo tack vi vet det!

    Jag vet inte ens varför jag bryr mej att ställa frågor till dej, du svarar ju aldrig ändå, utan lever i en egen bubbla.

    SvaraRadera
  26. Här kan du läsa vad de borgerliga inklusive Centerpartiet tyckte om trängselskatt inför valet 2006:

    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.122359-debatt-1-2-alliansen-socialdemokraterna-morkar-om-trangelselskatt

    Citat: "Trängselavgifterna är tillväxtfientliga och bygger barriärer mellan stadsdelar och förortskommuner. De storstäder som har lyckats med att öka kollektivtrafikresandet markant har haft ett helhetsperspektiv på trafiklösningarna. För Göteborgs del handlar det om en infrastruktur som är illa dimensionerad för dagens trafikmängder och som länge varit eftersatt av staten. Barnfamiljer vet att kombinationen hem/skola/ jobb/fritidsaktiviteter fungerar dåligt ihop med dagens kollektivtrafik. Trängselskatten går hårdast ut över dem som behöver bilen mest; kvinnor med låg inkomst och med barn som måste ha bilen för att komma till sina arbeten."

    Gäller inte detta lika mycket 2011?

    "Motståndet är kompakt bland göteborgarna. Nära 70 procent är, enligt undersökningar, emot trängselskatt. Alliansen strävar efter alternativa, bättre lösningar som stödjer tillväxten snarare än dämpar den. Vi vill öka rörligheten över staden i stället för att montera upp barriärer mellan stadsdelarna. För att hantera en hållbar trafikutveckling i Göteborg kan inte lösningen vara ett idiotstopp som trängselskatt."

    Då kallades trängselskatten för idiotstopp, 2001 man gnällig om man tycker detta.

    SvaraRadera
  27. Intressant diskussion. Men Jonäng blev svaren skyldiga i de flesta fall. Tyvärr.

    Och med facit hand kan jag bara konstatera att hon hade fel. Göteborgarna röstade mot trängselskatt med 57%, det är fler än några högljudda personer på Hisingen. Men politikeradeln gör som de vill i ankdammen Sverige. Tyvärr.

    SvaraRadera
  28. Ja visst göteborgarna röstade emot. Men beslutet ändras inte eftersom Västsvenska paketet berör hela Västsverige och egentligen hela Sverige. Avtal skrevs med alla 49 kommuner i Västra Götaland och även region Halland. Beslut om trängselskatter togs av riksdagen 2010 och dom flesta riksdagsledamöter som röstade för trängselskatter 2010 blev omvalda 2014. Folkomröstning om trängselskatter var bara en skenmanöver. Jag beklagar att den alls genomfördes. Du får gärna kalla mig för adel, men jag är nog så lite adel man kan bli. Jag är folkvald med ett par tusen kryss i ryggen. Det är dom väljarna jag jobbar för. Skulle önska att du hade lite respekt för oss som jobbar för den väljargrupp som valt oss. Om du med adel menar yrke så har jag en bondebakgrund. I Bohuslän fanns knappt nån adel. Avsaknaden av adel är i stort ett signum för Västsverige. Adel får du leta efter någon annan stans.

    SvaraRadera