Det är många män i mörka kostymer som köar till Paris Air Show , världens största flygmässa. |
Och männen i mörka kostymer är många.
- Vi befinner oss på den mest ministertäta mässan i Europa, berättar Robert Limmergård från GKN som ansvarar för stora delar av arrangemanget i den svenska delegationen. Från Sverige deltar både utrikesminister Carl Bildt och infrastrukturminister Catharina Elmsäter- Svärd. Och det finns anledning att sätta fokus på flyget. Flygforskningen i Sverige omsätter 22 miljarder kronor och det motsvarar 10-15 procent av all forskning i vårt land. 12 000 ingenjörer jobbar i flygindustrin i Sverige.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, utrikesminister Carl Bildt och det tillträdande kommunalrådet i Luleå Niklas Nordström ingår i den svenska delegationen vid flygmässan i Paris. |
Vi promenerar kilometer efter kilometer bland uppställda flygplan och ovanför våra huvuden dånar ljudet från uppvisningar av de nyaste flygplansmodellerna. Samtidigt informeras vi om att ljudet från flyget minskar stadigt, både för dem som sitter i planen och de som utsätts för bullret från backen. Prototyper till raketer och satelliter hänger i montrarna och ambitiösa utställare förklarar utmaningarna för flyg- och rymdindustrin står inför. Det militära flyget tenderar att minska. Särskilt i Sverige där omställningen från militärt till civilt flyg gått fort.Samtidigt som den omställningen sker stiger kravet på det civila flyget. Inte bara att bullernivåerna ska minska. Vi kliver in i en av Boeings nya modeller, Dreamliner, som har 20 procents effektivare motor än sin föregångare. Kapaciteten just nu är tio plan i månaden. Men orderstocken är så stor att den som vill beställa en kärra idag får vänta till år 2021 på leverans. Omvärlden ställer alltså krav på allt fler och allt effektivare flygplan. De som kan producera effektiva flygplan med smarta komponenter. De som lyckas bäst kan inte leverera i den takt de önskar. Kostymklädda män står bokstavligt i kö för att rädda klimatet.
Utsläppen ska ner för varje flygning.
Under de senaste trettio åren har flyget minskat sin bränsleförbrukning från en liter per passagerare och mil till två deciliter per passagerare och mil. Ska utsläppen kunna fortsätta att minska måste motorerna vara effektivare och vikten på planen lägre. För att motorn inte ska börja brinna av sin egen ökade effektivitet måste motorn kylas bättre med allt effektivare fläktar. Kraven på minskade utsläpp på flyget ställer i sin tur krav på innovationsprocesser och förmåga att ta hand om ny kunskap. Ledtiderna är långa från idén i labbet till färdig produkt på marknaden. Vi tittar in hos GKN, fd Volvo flygmotor med stor verksamhet i Trollhättan, som visar upp två komponenter till flygmotorer som testats sedan 1998 och prövats på marken i Florida sedan 2004 och som kommer att sitta i flygmotorer världen över från och med 2015.
- Det är en helt ny teknologi i befintlig flygindustri som innebär 15 procents effektivare motorer än den vi har idag, berättar våra värdar på GKN.
Gierth Olsson (till vänster) är VD för OHB i Sverige. Han samtalar med sin tyske chef Manfred Fuchs. |
Ny kunskap om jorden och dess förhållande till andra planeter och stjärnor kan underlätta våra möjligheter att bemästra klimatförändringarna. Rymdindustrin är självklart på plats på Paris Air show för att visa sin betydelse för att bankomaten fungerar, att vi kan surfa på nätet och prata i vår iphone. Men också för att förtydliga hur deras uppfinningar avgör vår förmåga att mäta klimatförändringar och förstå exempelvis solens betydelse för livet på jorden.
Otto Hydralik i Bremen startade som ett familjeföretag med en handfull anställda för inte så länge sedan. Idag finns OHB över hela världen med 2 700 anställda inom rymdsegmentet och med stor verksamhet också i Sverige. Jag pratar med VD:n på OHB Sverige Gierth Olsson. Han understryker OHBs möjligheter att bidra med teknisk utveckling för att förstå klimatförändringarna. Skulle solens strålning ändras i ett litet, litet avseende så kan vi glömma allt liv på jorden.
Vi stannar till vid montern hos Astrium som är tredje största gruppen av rymdföretag i världen och tvåa i Europa.Vi får information om utvecklingen av teknologier för meteorologi, för telekommunikation och navigering samt som vår guide från Astrium säger; "ett ämne som är svårt att förklara, nämligen earth science" dvs vetenskapen om hur allt hänger i hop, det kompletta systemet i atmosfären. Bland satelliter och cylindrar, fläktar och motorer känner man sig ganska vilsen som icke-ingenjör och ganska tekniskt ointresserad. Men vår informatör från Astrium understryker att flygmässan egentligen handlar om något annat.
- Det viktigaste är att förstå hur solen påverkar världshaven.
Så egentligen har alla ministrar och kostymklädda män köat till Paris Air show för att få chans att se skymten av hur vi kan rädda klimatet tänker jag för mig själv när jag traskar mot tunnelbanan för att sedan ta flyget till Landvetter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar