Vi är många som följt diskussionen om Västsvenska paketet,
inklusive trängselskatterna och Västlänken sedan beslutet våren 2010.
Argumenten för och emot har haglat och nu ska snart frågan avgöras i en
folkomröstning. Men frågan tar sin början långt tidigare.
IKEA I KÅLLERED
Jag är född och uppvuxen mellan Marstrand och Kungälv, i området mellan
industriområdena på Hisingen och petrokemiska industrin i Stenungsund. Jag har sett Göteborgsregionen expandera under 70- och
80- talen. Jag klev på bussen längs Marstrandsvägen varje morgon i slutet av
70- talet för att åka till den lilla byskolan i Hålta och jag tog samma
buss, fast åt andra hållet på 80- talet för att gå i Ytterbyskolan och
Kongahällagymnasiet och jag tog slutligen examen på Handels i Göteborg på 90-
talet. Jag gick på fotbollsmatcher på Ullevi, shoppade i Nordstan,
hälsade på kompisar på Gibraltargatan eller i Majorna, tog spårvagnen till min moster på Wieselgrensplatsen och jag köpte mina första
egna möbler på IKEA i Kållered. Fast egentligen är mina egna transporter till
och från Göteborg under uppväxten helt obetydliga. Det jag inte förstår
fullt ut som ung i Göteborgsregionen är att jag lever i Nordens
logistikcentrum, i hjärtat av Europas mest innovativa och forskningsintensiva
region, alldeles intill den ort i Sverige som själv tar hand om och
distribuerar hälften allt som produceras i landet och som just därför blivit
världsledande på logistik och transportlösningar.
Jag har sett Göteborg växa, men också upplevt dess baksida. Köerna i Tingstadstunneln har bara blivit värre och värre med åren. Rapporterna om alltför stora utsläpp från trafiken skakade om oss alla när den tog fart på 80- talet. Blyet i bensin togs bort, motorer i fordon effektiviserades och biogasbilar började rulla på vägarna. Många initiativ, uppfinningar och lösningar på problemen presenterades i Göteborg och i Västsverige under 90- talet och idag visar Göteborg upp moderna lösningar för bland annat elbilsdrift. Miljöforskningen i och runt Göteborg ligger i internationell framkant. Chalmers och Göteborgs Universitet visade tidigt framfötterna genom bildandet av Göteborgs Miljövetenskapliga centrum som blev ett tvärvetenskapligt och unikt sätt att jobba. Näringsliv och forskning har gått hand i hand för att skapa innovativa lösningar på bland klimatfrågan. Västsvenska företag, forskare och kommuner har stegvis utvecklat ett unikt samarbete för att bli en region som både kan fortsätta vara Nordens logistikcentrum med enorma mängder trafikflöden och en region som tar globalt ansvar för att hejda klimatet. Västsvenska paketet med Västlänken och trängselskatter är fortsättningen på den utvecklingen.
VAD ÄR ALTERNATIVET
?
Västsvenska paketet
innebär både expansionsmöjligheter för näringslivet i hela Sverige och
möjligheter att reglera bort ineffektivt transportarbete. Det är
kontroversiellt för många. Men vad är alternativet för en region som både vill
möta omvärldens krav på ökade transporter och ta besluten om att utsläppen ska
minska från trafiken på allvar ? Transportbehoven kommer fortsätta att öka.
Göteborgs hamn samt Göteborgs central måste vara beredda att ta emot, lasta om
och transportera människor och varor i en allt högre takt. Nya råvaror, nya bränslen
och nya tekniska lösningar behövs snarast för all lyckas. Göteborg och
Västsverige ska både stå för forskningen på nya energislag, omsätta forskningen
i nya trafiklösningar och kunna transporterna varorna på ett smidigt
sätt.
VÄSTLÄNKEN OCH
TRÄNGSELSKATTER RÄDDAR LANDSBYGDEN
Den sköra landsbygd
utanför Kungälv som jag växte upp i finns delvis kvar. Hålta skola är emellanåt
nedläggningshotad och lanthandeln är borta. Nu breddas Marstrandsvägen och ny
cykelväg byggs. Transportmöjligheterna förbättras samtidigt som de nya jobben
på landsbygden låter vänta på sig.
Här finns ett dilemma, menar kanske någon. Om vi lyckas med att
investera i en levande landsbygd kommer transportbehovet i Sverige att öka ännu
mer. Jag menar att det är helt nödvändigt att ta ansvar för ökade transporter
från och till den svenska landsbygden för att istället bli kvitt onödiga och
långväga transporter av lågvärdiga produkter från världens alla hörn. Då kan de
totala utsläppen minska.
BIND SAMMAN LANDSBYGDENS RÅVAROR MED INDUSTRIORTERS KOMPETENS
Vi behöver binda binda
samman stadens puls med landsbygdens råvaruleveranser och industriorternas
kompetenta arbetskraft för att Göteborg och Västsverige ska kunna bekräfta sin
roll både som ledande industriregion och som ansvarsfull aktör i miljöarbetet.
En sådan utmaning kräver att Västsvenska paketet, inklusive trängselskatter och
Västlänken kommer på plats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar